노마딕 파티

 

   현대미술의 흐름을 선도하면서 그에 대한 비평적 태도를 수용하는 관점에서 개발된 아르코미술관의 2010년 전시기획 공모프로그램은 그동안 주류적 시각예술의 문맥에서 빗겨나 있거나 다른 영역이라 치부되었던 지점들을 다루고자 한다. 이번2010 <노마딕 파티>는 환경, 도시, 축제, 미술의 네트워킹을 통해 파생될 수 있는 보다 확장된 예술적 층위를 다루는 프로젝트로서, 진정한 상호소통의 가치를 예술적인 방식으로 탁월하게 구현하고 있다.

 

아르코미술관과 나인드래곤헤즈가 공동 기획한 2010 <노마딕 파티>는 공연, 전시, 사운드, 퍼포먼스, 컨퍼런스, 아티스트 토크등 다양한 창구를 통해 유목적 축제의 장을 마련하고자 한다. 1996년 국제적 종합예술의 성격을 가지며 시작된 나인드래곤헤즈는 장르적 경계를 가로지르고, 표현의 관습적 규정을 유연하게 넘어서고 있다. 지난 15년 동안 다국적인 인적 네트워크를 유지하며, 소통과 협업의 공동체를 이루어왔는데, 이는 근본적으로 나인드래곤헤즈가 지향하는 가치의 구체적인 실천이라 하겠다.

 

인간의 자연, 환경에 대한 폭력적 지배와 통제로 인해 일어나고 있는 일련의 지구적 사태들을 보연 알 수 있듯이, 생태계. 좀 더 비약해서 말하자면, 우주계의 균형이 무너진지 오래다. 그리고 그로 인한 문제들은 점차 그 범위와 강도를 더해가고 있다. 나인드래곤헤즈는 인간이 그를 둘러싼 자연, 환경의 정복자가 아닌, 그 일부라는 점을 새삼 재인식하며 이야기한다.  그래서 인간과 자연, 그 주변 세계와의 균형, 조화를 강조하고, 상호 관계성, 공동체의 진정성을 예술을 통해서 회복하고자 한다.

 

배타적인 닫힌 구조의 공동체가 아닌, 지속적인 상호 교호와 포용에 기반을 둔 공동체를 지향하는데, 이러한 공동체 활동이야 말로, 인간, 자연, 그 주변세계 사이의 올바른 관계를 유지시킨다고 보고 있다. 따라서 나인드래곤헤즈는 단순한 이해관계에 의한 폐쇄적인 집합을 거부하고, 상생과 협업이 가능한 그래서 나와 이질적인 타자에 대한 배려와 포용이 가능한 이상적 공동체를 지향한다, 이는 예술의 치유기능에 대한 믿음을 기저에 두고 전개된다.

 

2010 아르코미술관에서 열리는 <노마딕 파티>는 인간과 인간, 인간과 자연 등 모든 사이 관계의 진정한 소동에 대해서 이야기하고자 한다, 정박되어 고착화된 정지상태에서는 서로에게 다가갈 수 가 없다. 그렇기에 이번 노마딕 파티에서는 지속적인 움직임을 기반으로 지정학적 공간의 이동을 포함, 각 작가들의 작품들 간의 섞임과 교체가 전개된다. 이번 유목적 축제의 장소는 아르코미술관과 마로니에 공원을 비롯하여, 천산산맥, 고비사막, 타클라마칸 사막 등으로, 참여작가들은 각 공간을 함께 돌아다니며 해당 공관과 교호하게 된다. 그리고 이는 영상, 설치, 퍼포먼스, 사운드 등 다양한 매체를 통해서 관객과 접촉하게 되는 것이다.

 

이번 포로잭트에서는 도시와 자연, 인간과 환경에 대한 포용적 공동체 의식을 사막에서 진행되는 야외심포지엄 장소인 파오 Pao로 구체화한다. 이동을 위해 쉽게 분해. 조립되는 원통형의 가옥 파오 Pao는 사막에서 벌어지는 다채로운 예술행위와 실천을 담아내게 되며, 이는 동숭동 마로니에공원에 자리한 아르코미술관 전시실로 이어진다. 도시 한 복판에 나인드래곤헤즈에 의해 놓이게 된 상징적 의미의 파오 Pao인 아르코미술관은 서로 다른 공간에서 벌어진 행위 소통을 가능케 하는 통로가 된다. 지속적으로 전개될 콜렉티브 프로젝트 파오 투 파오 Pao to Pao의 서막을 알리는 이번 전시는 시간과 공간의, 서로 다른 작가의 작업들간의 상이함이 거슬림 없이 만나고 헤어지는 반복을 통해 어그러질 대로 어그러진 인간과 자연의 관계가 지향해야할 방향을 이야기한다. 이를 위해 전시에 참여하는 작가들은 그야말로 잠시도 쉬지 않는 신명나는 축제를 펼쳐 보일 작정이다.

 

우선 아르코미술관 제 1, 2 전시실과 마로니에공원에 영국, 스위스 등 유럽 8개국 12, 아메리카 2개국 2, 오세아니아 2개국 7, 한국, 일본 등 아시아 2개국 5명 등 14개국 26명 작가의 작업이 들어선다. 일차적으로 지난 시간과 공간 속에서 축적되어온 흔적들은 영상, 설치, 사운드 등 다양한 매체를 통해서 구현된다. 1 전시실의 작업들은 보다 적극적으로 서로에게 관여한다. 직접적인 방식으로 협업이 이루어지는데, 이는 개념적으로뿐 아니라, 물리적으로도 작품간의 섞임을 의미한다. 여기서 중요한 것은 작품들 간의 교차가 의도적인 공동작품이라기 보다는 개별작가가 공간과 교호하면서 주변환경에 반응하며 발생된 극히 자연스런 행위의 과정에서 나온 것이라는 점이다. 2전시실의 경우, 1전시실에 비해 개별 작가의 독자적 작품성향이 상대적으로 더 드러나지만, 1 전시실과 마찬가지로 나인드래곤헤즈가 추구하는 소통과 균형을 통한 상호 관계, 포용적 공통체를 시각적으로 구현하고 고민하고 있다.

 

도심속 자연 비록 인공자연이긴 하지만 마로니에 공원과 조우하여 자발적으로 전개된 설치, 퍼포먼스 작업들은 더 나아가 돈황, 타클라마칸, 고비사막을 경유하여 천산산맥으로 옮겨간다. 아르코미술관에서 출발하여 실크로드로 이동한 작가들은 실제 유목민들의 이동가옥이자 생활단위인 파오(Pao)를 예술단위의 원자로 삼아 늘 그렇듯이 주어진 환경에서 자발적으로 생성되는 예술적 행위를 감지한다. 그 곳에서 배인 흔적은 다시 돌아온 아르코미술관에 덧씌워진다. 도심 속 파오인 아르코미술관 안에 기존하는 작업들은 새로이 경험된 이야기와 화학반응을 일으키며 그 형태 형질 위치를 변화한다. 이 만남과 변화의 반복이 만들어내는 생성의 힘은 의식적이지 않고, 자연스러운 예술적 행위의 실천이 무엇인가를 느끼게 해준다. 이는 단순히 작가들의 작업에서 그치지 않고. 그 공간에 들어선 누구에게나 열려 있다. 관객은 미술관에 들어서면서 세계각국의 예술가들이 벌려놓은 축제의 장에 한 축을 이루는 흥미로운 경험을 하게 될 것이다.

 

 

Nomadic Party

 

The 2010 exhibition planning contest program of Arko Art Center, developed from the viewpoint of accepting a critical attitude towards contemporary art while leading its trend, intends to deal with the points that have stayed far away from the mainstream visual-art context or that have been dismissed as "different" areas. The 2010 <Nomadic Party>, a project with the aim of handling more extended artistic layers that can be derived from the networking of the environment, city, festival, and art, brilliantly embodies the value of genuine mutual communications in an artistic way.

 

The 2010 <Nomadic Party>, jointly planned by Arko Art Center and Nine Dragon Heads, aims to provide "The Plaza of Nomadic Festival" through various channels, such as shows, exhibitions, performances, conferences, and artist talks. Nine Dragon Heads, which was kicked off in 1996 with an international integrated art character, crosses the genre boundaries and goes smoothly over the customary regulations governing expression. Nine Dragon Heads built a community based on communication and cooperation in the past 15 years while maintaining a multinational human network, which can be described as having been imbued with the concrete practice of the values for which it was fundamentally intended.

 

As we all know from the series of global events taking place at present as a result of human beings’violent rule of and control over nature and the environment, the ecosystem and, more profoundly, the balance of the whole universe, fell a long time ago. Furthermore, the problems that arose due to such fall are becoming more serious by the day. Nine Dragon Heads proclaims that human beings are only a part of nature and the environment surrounding them and are not their conqueror. It seeks to recover the correlation and genuineness of communities while stressing the balance and harmony between human beings and nature, and the world in which they are situated.

 

Nine Dragon Heads goes after the community based on continuous mutual reciprocality and embrace, not with an exclusive and closed structure, and it believes that the activities of such a community can maintain the correct relationship among human beings, nature, and the world. Therefore, Nine Dragon Heads rejects a closed gathering based on simple interests and seeks an idealistic community where coexistence and cooperation are possible and where the consideration and embrace of oneself and heterogeneous others are possible. This spirit is expected to spread out based on the trust in art’s function of curing.

 

<Nomadic Party>, to be held at Arko Art Center this year, intends to talk about a genuine communication among all entities with "between" relations, such as human beings and other human beings, and human beings and nature. We cannot become closer to one another at a fixed, static state. Therefore, the mixing and crossing over of artists’ works is spreading out, including the movement of geopolitical spaces based on the incessant "movements" at this "Nomadic Party." This Nomadic Party will be held at Arko Art Center, Marronnier Park, Tian Shan Mountains, Gobi Desert, and Taklamakan Desert. The participating artists will go to these locations all together and will alternate with the corresponding space. They can get in touch with the audience through various channels, such as via images, installations, performances, and sounds.

 

The embracing-community consciousness towards cities and human beings and towards human beings and the environment in this project will take concrete shape as "Pao," a place for an outdoor symposium to be held at a desert. The cylinder-shaped house, which can be taken apart and put together easily so that it can be moved, will be the venue of a variety of art performances and practices to be held at a desert, which will be connected to the Exhibition Hall of Arko Art Center located at Marronnier Park. Arko Art Center, with "Pao" as its symbolic meaning, set up at the center of a city by Nine Dragon Heads, will be a channel by which communications can be made over performances in different spots. This exhibition, the opening act of the collective project "Pao to Pao," will feature talks about the direction in which the relationship between human beings and nature should go, much distorted as it is through the repetition of space and time and the disparities between different artists’ works, meeting and breaking up with one another without becoming unpleasant. Towards this end, the artists participating in the exhibition intend to hold an exciting festival without a moment’s rest.

 

To begin with, the works of a total of 26 artists from 14 countries, including 12 artists from seven European countries (e.g., the UK and Switzerland), two artists from two African countries, seven artists from two Oceanian countries, and five artists from two Asian countries, including South Korea and Japan, will be displayed in the first and second Exhibition Halls and at Marronnier Park. Primarily, the traces that piled up in the by-gone time and space will be featured through a variety of channels, such as images, installations, and sounds. The works in the first Exhibition Hall will be more positively involved with one another. The cooperation will be achieved in a direct way, particularly by mixing the works not only conceptionally but also physically. What matters here is that the alternation among the works will not be as much an intentional group work as the process of an extremely natural activity taking place as an individual artist alternates with space and reacts to the surrounding environment. In the case of the second Exhibition Hall, while the unique work tendencies of each artist will be relatively more prominently shown compared to the first Exhibition Hall, "the correlation through communication and balance and an inclusive community" being sought by Nine Dragon Heads will be visually embodied as in the first Exhibition Hall, while still thinking it over.

 

Nature in the downtown, although artificial, voluntarily spreads out as it comes across Marronnier Park, and the performance works are moving farther towards Tian Shan Mountains via Dunhuang, Taklamakan Desert, and Gobi Desert. The artists who departed from Arko Art Center and moved to the Silk Road perceive the artistic activities voluntarily created in a given environment as usual, taking as an atom of art unit "Pao," a real moving house for nomads and a living unit for them. The traces that permeate the place will additionally blanket Arko Art Center when they come back. The existing works in Arko Art Center, a "Pao" in the downtown, change their shapes, characteristics, and locations while exhibiting a chemical reaction to newly experienced stories. The power of "creation" through the repetition of these meetings and changes will make us feel what the practice of an unconscious and natural artistic activity is like. This will not be limited to the works of artists and will be open to anyone who steps into the space. The spectators will have an exciting experience as a vital axis at the festival plaza, where artists from across the globe will display their works, as they go into the art center.